اعلام سفر روحانی به عراق از سه هفته قبل، حامل پیام برای آمریکاست-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
العربی الجدید:

اعلام سفر روحانی به عراق از سه هفته قبل، حامل پیام برای آمریکاست

یک روزنامه قطری گزارش داد که سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در این برهه زمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و پیامی برای آمریکا و سایر کشورهای منطقه به شمار می‌رود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 11
کد خبر: ۶۴۶۰
به گزارش راهبرد معاصر ، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در رأس یک هیئت دولتی و سیاسی بلندپایه وارد بغداد شد.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن (نزدیک به قطر) به بررسی این سفر پرداخت و اعلام کرد که سفر روحانی باعث شده است که دولت عراق، تمامی توان خود را به کار گیرد تا مقدمات برگزاری این سفر سه روزه را فراهم و امنیت محل اقامت این هیئت ایرانی را تأمین کند.

به گزارش این روزنامه، قرار است روحانی در عراق دیدارهای متعددی داشته باشد که می‌توان به دیدار با آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان اشاره کرد.

احتمال تأسیس کنسولگری‌های جدید ایران در عراق

یک منبع مسئول در دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق گفت که «هدف سفر روحانی، امضا توافق‌ها و معاهدات قبلی است که بین کمیسیون‌ها عراق و ایران از چند مدت پیش صورت گرفته است».

وی به العربی الجدید اعلام کرد که این توافق‌ها، شامل یادداشت تفاهمهای اقتصادی، تجاری و سیاسی و معاهداتی در خصوص مرزها و آبهای مشترک بین ایران و عراق است.

این منبع می‌گوید که «هدف از این سفر، به صفر رساندن مشکلاتی است که از چند دهه پیش وجود داشته است: مانند میادین مشترک نفت، تعیین مرزهای بین دو کشور، منابع آب، پرونده تبادل تجاری، دایر کردن بانک عراقی-ایرانی مشترک و لغو روادید بین دو کشور».

وی پیش‌بینی کرد که احتمال دارد بر سر گشایش کنسولگری‌های جدید ایران در استان‌های عراق توافقاتی صورت گیرد تا «به مجموعه کنسولگری‌های موجود [در عراق] افزوده شود که تعداد آن پنج است و در اربیل، بصره، سلیمانیه، نجف و کربلا قرار دارد و همین مسئله احتمالا باعث انزجار واشنگتن خواهد شد».

بررسی مسئله حضور نیروهای خارجی در عراق

«محسن الفضلی» عضو (حزب) «التیار المدنی» عراق نیز گفت که روحانی در این سفر، پرونده حضور کشورهای خارجی در عراق را بررسی خواهد کرد.

الفضلی بر این باور است که «سفر روحانی به بغداد، احتمالا رقابت آمریکا و ایران در عراق را افزایش خواهد داد» و باعث خواهد شد که واشنگتن دست به اقدامات تنش‌زای دیگری بزند؛ «بویژه اینکه اگر پیش‌نویس قانون بیرون راندن نیروهای خارجی از عراق در جلسات آتی پارلمان» این کشور تصویب شود.

«احمد الحمدانی» کارشناس مسائل سیاسی اما بر این باور است که سفر روحانی برای «عرض قدرت ایران در عراق» است که «در درجه نخست خطاب به واشنگتن و کشورهای منطقه است».

الحمدانی در گفت‌وگو با العربی الجدید ادعا کرد که «اعلام قبلی و عمدی این سفر از سه هفته پیش [بر خلاف سفر محرمانه و مخفیانه رئیس جمهور آمریکا به عراق]، ورود مسئولان ایرانی به بغداد برای فراهم کردن مقدمات آن، نوع توافق‌هایی که امضا خواهد شد، همگی حکایت از این دارد که ایران می‌خواهد پیامی به کشورهای مختلف بدهد که قوی‌ترین طرف در عراق است و نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی نیز دارد».
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده